maandag 10 maart 2008

De Verbouwing

Twee maanden zijn we nu in Spanje. En elke dag stevig aan het bouwen. Toen we aankwamen zagen we dat het dak van de schuur een ander plekje had gevonden; nl. op de vloer van de schuur. Het was één grote puinzooi. De vraag waar zullen we beginnen was niet meer zo moeilijk want de vrachtwagen met onze spullen was onderweg. En dat moest voor een groot gedeelte in de schuur komen te staan. En we moesten flink aan de slag want over 3 weken zou de zonne-energie komen waarvoor nog een platdak gebouwd moest worden. En in de schuur moesten de accu's komen en die moeten droog staan. Dus rapido aan de gang. De schuur opruimen was zo gedaan(2 dagen), dus begonnen we snel aan het plat dak. Want als die klaar was konden we aan het grote dak beginnen. De buitenste muren voor het nieuwe platdak staan er al. Eéntje moest er 60 cm hoger worden. Dit wilde ik doen met zwerfkeien want dat is de rest van de muur ook, en omdat het later zicht werk wordt leek ons dat wel mooi. en het was maar 60 cm. Wel 20 meter lang maar hup aan de gang. Kruiwagen cement erbij,op het veld achter stenen zoeken, trap tegen de muur. Cement in een emmer, paar stenen erbij en omhoog. Het metselen ging me goed af. Buitenzijde vastmetselen, binnenzijde opvullen met losse stenen en klei want de muur is één meter dik. Het zonnetje scheen en Gé is fluitend de eerste stenen op het muurtje aan het leggen. De eerste meters gingen gepaard met luid gezang als "kleine kokette katinka"en "dank u voor deze nieuwe morgen". De laatste meters en 1 week later was het stil. Af en toe een klein vloekje maar verder stil. 695 keer per dag de ladder op en af met cement en stenen begon zijn tol te eisen. Tintelende vingers van het emmertje en kramp in de kuiten van het laddertje. Maar wel klaar. Dus balklaag erop. Hé tussen de balken moet het opgemetseld worden , maar nu bij alle muren. dus laddertje weer voor de dag, stenen zoeken, cement draaien. En daar gaat Gé weer, laddertje op, laddertje af. Een week later had ik er wel baat bij. Ik kon vort in mijn knie holtes krabben zonder dat ik krom hoef.
Platen op het dak en mijn dak van 20 bij 5 meter was dicht. Voordat ik er dakleer op ging branden begon ik eerst aan het dak van de schuur. Voor een deel nieuwe spanten erin en een nieuw ontluchtingluik erop timmeren. De maten kon ik nog van de oude halen zodat ie de originele afmetingen kreeg. Zo het timmerwerk is klaar. Nu nog de pannen. het zijn dubbele pannen, hol en bol, ook wel monnik en non genoemd. Die leg je vast in de cement. Elk rijtje pannen= 1 kruiwagen cement. Ja hoor daar gaat hij weer. Eerst pannen omhoog, klaar zetten op het platdak en dan kwam het emmertje weer. Alleen al op het ontluchtingsluik gingen 11 kruiwagens cement en 320 dakpannen. Toen moest ik nog aan de rest van het dak beginnen. Maar inmiddels is het dak af. En op het platdak ligt het dakleer. De zonnepanelen staan erop, en in de schuur staat de rest van de installatie en nog droog ook.
Foto's van het nieuwe dak staan onder de rubriek "verbouwing".